קשיים בהתארגנות בוקר וסדר יום של ילדים

התארגנות בוקר של ילדים

התיק לא מסודר,  המחברות מקושקשות והילד שלכם מאבד ציוד באופן קבוע. החדר, הארונות, הקלמר, הארונות  מבולגנים? הוא שוכח  דברים, מאחר, שופך, שובר (לא בכוונה)?  אתם בטוחים שהוא עצלן ולא משתדל, שהוא עושה את עצמו ולא אכפת לו? כנראה שלילד שלכם יש בעיית התארגנות.

התארגנות היא  היכולת לתכנן  ולבצע פעולות באופן עצמאי, מסודר ויעיל. תחומי התפקוד העצמאי  נקראים   ADL  –  Activities of Daily Living, כלומר, פעולות עצמאיות בחיי היום יום. תחומים הקשורים בניקיון ובהיגיינה, באכילה, בסדר בציוד האישי, בעמידה בזמנים ועוד.

בעיות בהתארגנות הבוקר של ילדים

בכל גיל נדרשים ילדים לרמת התארגנות ועצמאות שונה וככל שהם גדלים, נדרשת מהם  רמת עצמאות, תכנון זמן והתארגנות גדולים יותר. כאשר קיים קושי בתחום ההתארגנות והעצמאות והילד אינו עומד במשימות הנדרשות ממנו ומפתח דפוסי דחיינות (דחייה לאחר כך של המשימות)  קיים תסכול הן של הילד והן של הסביבה. תסכול זה עשויי לעורר  קושי רגשי נלווה, לפגוע בהצלחותיו של הילד ובדימוי העצמי  שלו.

 זיהוי, אבחון וטיפול בבעיות התארגנות של ילדים

קשיים בתחום התפקוד העצמאי של הילד עשויים להיות סימפטום לקושי אחר. כלומר, אתם מזהים או מגיבים לקשיי ההתארגנות  שהפכו להיות הבעיה עצמה.  אבחון הקושי אפשרי בבדיקה מקיפה של גורמים מקצועיים שונים. אבחון מזהה את מקור הקושי והשלכותיו, מפריד בין הסימפטום לבעיה ועושה אבחנה מבדלת.  אבחון טוב מכוון לדרך הטיפול וההתערבות  הרצוי והיעיל לילד ולמשפחתו.

כאשר הילד נמצא במסגרות גן או בית ספר רצוי להיעזר באנשי המקצוע שבמסגרת כדי לדייק בזיהוי הקושי ובהגדרת הבעיה ומכך להסיק על דרכי האבחון והטיפול הנכונים. חשוב מאד לעשות חשיבה מקדימה ומעמיקה לגבי מהות הבעיה ועוצמתה. ישנם קשיים המותאמים לגיל ויחלפו עם התפתחות הילד וישנם קשיים שחשוב לאתר ולעזור בהם. זכרו, לילדים כוחות הנפש והרצון להתגבר על קשיים ולרוב יתמודדו לבד ובעזרתכם. יחד עם זאת, כאשר אתם מזהים קושי מהותי יותר וממושך, מומלץ להתייעץ ולהיעזר.

בעיית התארגנות של ילדים יכולה להתלוות להפרעת קשב וריכוז או ללקויות למידה, למצב רגשי כמו דיכאון או חרדות שהילד חווה או למשבר רגשי הקשור באירוע שעבר. ישנם ילדים עם קשיים מוטוריים, ילדים מסורבלים או כאלו שקצב עבודתם איטי וישנם ילדים עם עיקוב התפתחותי. ישנם  גם ילדים שלא יודעים איך להתארגן טוב יותר וזקוקים להכוונה ולימוד.

 למי לפנות  לאבחון, התייעצות וטיפול?

רופא משפחה –  הכתובת האישית לכל התייעצות. רופא המשפחה מכיר את המשפחה ואת הילד לאורך השנים.

רופא התפתחותי –  רופאים המתמחים בהתפתחות הילד.

מרפא בעיסוק –   מקצוע פרא-רפואי שיקומי-חינוכי ששם דגש על התפקוד הגופני.

רופא נירולוג – מאבחן לקות קשב וריכוז שעשויים לבוא לידי ביטוי בקשיי התארגנות.

פסיכולוג –  דגש על ההיבטים הרגשיים של הילד וההתמודדות ההורית ואבחון פסיכו-דידקטי.

לשימושכם כלים וטיפים להורים שיעזרו לכם לעזור לילדים שלכם בהתארגנות ובניהול הזמן שלהם בחופש:

טיפים שימושיים