המעבר מגן לכיתה א’ הוא שינוי מאד משמעותי בחייו של ילדכם (וגם שלכם, ההורים).שלום כיתה א'

מעבר ממסגרת גנית קטנה וסדר יום המבוסס על משחק, שירה, יצירה ותנועה למסגרת גדולה וסדר יום הבנויי מרצף של שיעורים. בגן יש הרבה מאד זמן למשחק חופשי, והילדים נדרשים לשבת “על התחת” , להקשיב ולעבוד זמן קצר יחסית. הגננת והסייעת זמינות וקשובות בכל שעות שהות הילדים בגן, ואפשר לפנות אליהן בכל עת.

המעבר לכיתה א’, הוא בעצם מעבר לבית-ספר. בית ספר הוא מסגרת גדולה עם מספר רב של ילדים והילד שלכם יפגוש בכל יום מורות רבות. בכיתה יושבים לאורך זמן ליד שולחן, ללמידה משמעותית, ופוגשים הרבה ילדים. בהדרגה, ילמד ילדכם את חוקי המשמעת של בית הספר, ויפנים את כללי ההתנהגות המצופים ממנו.

הורים מתרגשים וחוששים לקראת היום הגדול. ובצדק! גם הילדים מתרגשים וחוששים. כדי לעזור לילדים ביום הגדול, מומלץ להכין אותו עם מידע. מידע מרגיע, מעניק תחושת ביטחון. שיחת הכנה נכונה תיתן לילד שלכם מידע שימושי, ויעזור לו להגיע מעט יותר מוכן ליום הראשון בבית הספר.

בעבר, לא היתה מודעות לחשיבות הכנת הילדים לכיתה א’. אנו ההורים, נזרקנו למים – ושחינו. שחינו לא רע, יש לומר, והנה אנו עצמנו הורים כעת לילדים העולים לכיתה א’. היום, המודעות ההורית גבוהה יותר מבעבר לכן, גם לנו ההורים יעניק המידע תחושה של ביטחון ורוגע.

שנים אני מלווה ילדי גן לכיתה א’ ומלווה את ההשתלבות שלהם בכיתה א’. תתפלאו לקרוא כמה פשוט לתת לילדים כלים להתמודדות והכנה רגשית טובה ליום הראשון בבית הספר.

  1. מדברים פתוח – הכנה לכיתה א’ איננה רק הכרת המספרים והספרות. תנו לילדים לגיטימציה לשוחח על תחושותיהם ומחשבותיהם. הזמינו אותם לדבר, לשאול שאלות, לבטא חששות. הקשיבו בעניין, ענו בכנות, ותגלו שליילדים יש הרבה מה לומר על כיתה א’.
  2. הכרויות מוקדמות – הפגישו את הילדים שלכם עם חברים לכיתה אליה הם עתידים להצטרף. מרגיע ונותן ביטחון לפגוש ילדים מוכרים ביום הראשון.
  3. הכינו ביחד את הציוד לכיתה א’ – קחו אותם עמכם לבחור ציוד: תיק, קלמר, חולצות. תנו להם לבחור ולהחליט, להרגיש בוגרים ואחראים, להתרגש ולהתחדש.
  4. ספרו לילד שלכם על כיתה א’ – תתפלאו לגלות עד כמה ילדים לא יודעים דברים שנראים לנו ההורים ממש ברורים. איך נראית כיתה? איפה עומדת המורה? מתי יש צלצול? השתתפות בשיעור? מה עושים אם צריך פיפי? למי פונים אם לא מבינים/ אם צריך עזרה? לאן הולכים בהפסקה? מיהי המורה התורנית? איך יודעים מתי מסתיימת ההפסקה? מה זה חדר מורים? האם מותר להישאר בכיתה? ליד מי אשב בכיתה? עם מי אשחק בהפסקה? מי מחברי יהיה אתי בכיתה?
  5. מפגש הכרות – רוב המסגרות מקיימות מפגש הכרות לקראת סוף אוגוסט. עשו מאמץ להגיע למפגש. לילדכם תהיה הזדמנות להכיר את המורה החדשה, את חבריו לכיתה ואת הכיתה עצמה.
  6. טקס לכבוד תלמידי כיתה א’ – בכל בית ספר מתקיים טקס מסורתי בנוכחות ההורים והתלמידים. לילדים רבים זהו מפגש ראשון עם מעמד הדורש ישיבה שקטה ומרוכזת לאורך זמן, מפגש עם מספר רב של אנשים, וזרקורים המופנים אל ילדי כיתה א’. הכינו את ילדכם לטקס, ספרו לו מה עומד להיות, היכן תשבו אתם ההורים ואל מי לפנות אם קשה לו.
  7. האחד בספטמבר– ספרו לילד שלכם מי ילווה אותו לבית ספר, הכינו אותו לכך שיהיו עוד הרבה הורים שילוו את הילדים שלהם ויהיה קצת צפוף. הכינו אותם לשלב בו המורה תבקש להיפרד ואתם תחבקו אותו חזק ותיפרדו ושאולי יהיו ילדים שקצת יבכו. סמכו על הילדים ועל המורה והזכירו לילדים, בדיוק כמו בגן, שאתם מחכים בבית לשמוע את כל החוויות החדשות שיעברו.
  8. סיפור אישי – ביום האחרון של החופש הגדול התקיים טקס עליה לכיתה א’. בסיום הקטס, מחאו ההורים כפיים, התלמידים הבוגרים שרו בהתרגשות והשמחה הייתה רבה. חיבוקים, נשיקות ותודות, ולפתע, אני מבינה שהילד שלי נעלם. אני סורקת שוב ושוב בעיני את הבמה, את הכיסאות – והילד שלי איננו. מודאגת אני יוצאת מהאולם ומחפשת אותו גם בחצר. לפתע, בארגז החול, אני קולטת ראש קצוץ שיער, סולל שבילים בחול. ניגשתי אליו בריצה, קוראת בשמו בדאגה– והוא, בעיניים דומעות, עונה: ” אמא, היו שם כל כך הרבה אנשים…”. מה שאני ראיתי כחגיגה שמחה ומרגשת, היה עבורו הומה ומחניק.

לא ניתן לצפות ולהתכונן להכל מראש אבל ניתן תמיד להבטיח להיות שם עבורם, להקשיב ולחבק. סמכו על עצמכם.   שלום כיתה א

לחצו להדפסת דפי עבודה כיפים שיעזרו לשוחח עם הילדים על הכל.     

שתהיה שנה נפלאה עבור הילדים, ועבורכם!